Jak pomóc zestresowanemu dziecku?

stres u dzieci

Powroty do szkoły bywają napięte. Przygotowania, gonitwa z zegarkiem w ręku, obowiązki…Wiele dzieci odczuwa ogromną presję związaną z nauką, ocenami, potrzebą akceptacji wśród kolegów i koleżanek. Może to doprowadzić do gromadzenia się napięcia i chronicznego stresu, które niekiedy ciężko jest wychwycić na wczesnym etapie. Niezwykle ważna jest dlatego relacja z rodzicami, zaufanie jakim ich darzą i poczucie bezpieczeństwa. To powinniśmy zapewnić maluchom w pierwszej kolejności. Bądźmy też uważni w obserwacji naszych pociech. Wszelkie zmiany nastroju, szczególnie nagłe wybuchy agresji, nadmierna niechęć wychodzenia do szkoły lub spotykania się ze znajomymi, nie powinny być przez nas traktowane w kategoriach humorów czy trudnego okresu, ale symptomów pewnego problemu, któremu należałoby sie przyjrzeć. Również regresja – powrót do ssania kciuka, moczenie się, czy napady płaczu, mogą mieć swoje źródło w stresie. Jak temu zaradzić? Przede wszystkim bądźmy. Wspierajmy, rozmwiajmy, tulmy i okazujmy swoją miłość. Dajmy poczucie bezpieczeństwa. Nie bagatelizujmy. Zapewnijmy o swojej gotowości do słuchania. Stwórzmy komfortowe środowisko. Podejmijmy dialog z dzieckiem, dając mu przestrzeń na wyjście z własnymi rozwiązaniami. Prowokujmy szukanie tych rozwiązań i dodwajmy otuchy przy ich realizacji. A co najważniejsze – nie wymagajmy i nie oczekujmy. Dzieci bardzo często, chcąc zadowolić swoich rodziców, będą nakładały na siebie dodatkową presję, a gdy coś pójdzie nie tak, poczują się jak przegrani, stwierdzą że zawiedli – nie można do tego dopuścić. Zagwarantujmy najmłodszym szacunek i uznanie bez względu na wszystko. Nie zarzucajmy ich nadmierną ilością zajęć. Dajmy czas na błogie lenistwo i przysłowiową nudę. Nauczmy relaksu. Wspólne słuchanie odprężającej muzyki, czytanie książek, chodzenie na spacery…Zachęcam również do korzystania z aromaterapii (olejek lawendowy sprawdza się rewelacyjnie), parzenia ziół (dziurawiec, głóg, werbena, kozłek lekarski, pokrzywa)…Niezwykle skuteczna jest też akupresura (np. Masaże Refleksologiczne). Warto jednak pamiętać, że stres może być równie dobrze symptomem pewnych zaburzeń wewnątrzustrojowych, a korzystanie z technik relaksacyjnych czy farmakologii, jedynie rozpraszać tą manifestację i łagodzić objawy. Jeżeli więc stosowane metody nie przynoszą efektu, a problem powraca z niepokojącą częstotliwością i siłą, wówczas warto zasięgnąć opinii specjalisty.

Po więcej informacji i odpowiedzi zapraszamy do Gabinetów Medycyny Naturalnej Essentia.

Życzę Zdrowia!

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
1000
wpDiscuz