Jesienna Przemiana, czyli jak wejść w kolejną porę roku.

 

W kulturze zachodniej, kiedy mówimy o przygotowaniu do zmieniającego się sezonu, myślimy najczęściej o porządkach, aktualizacji garderoby, czy zmianie czasu. W tradycji chińskiej natomiast, temat jest o wiele bardziej złożony i odzwierciedla odwieczne dążenie śladami natury. Zmiany w przyrodzie są bowiem analogią do zmian zachodzących w naszym ciele, a uszanowanie ich i odpowiedź na nie, ma zapewnić nam zdrowie i długowieczność.

Jesień to moment przejściowy pomiędzy porą ciepłą a zimną. Moment intensywnych przemian w naszym organizmie. Warto dlatego rozpocząć ten okres od gruntownego oczyszczenia po lecie. Dieta monozbożowa z dużą ilością warzyw, wsparta preparatami odrobaczającymi, odkwaszającymi i odpowiednimi ziołami, pomoże nam pozbyć się zalegających złogów, toksyn i przygotować organizm do jesiennego odżywiania.

W systemie Tradycyjnej Medycyny Chińskiej (TMC), Jesień jest porą Metalu, czyli Płuc i Jelita Grubego. Te konkretne narządy, będą więc dominowały w fizjologii naszego organizmu, przez co wrażliwsze staną się ich cechy oraz przypisane funkcje. Ze szczególną uwagą powinniśmy dlatego skupić się na tonizacji tych aspektów oraz wyeliminować wszystko co je osłabia.

W ujęciu TMC Płuca otrzymują życiową siłę (Qi) z powietrza i mieszają ją z tą pozyskaną podczas spożywania pokarmów. Tak połączona, zostaje następnie rozprowadzona po ciele, wraz z towarzyszącymi jej składnikami odżywczymi. To w jakim stopniu nasze ciało jest zaopatrywane w życiodajne elementy zależy więc w dużej mierze od kondycji Płuc.

Płuca nie lubią suchości. Niezrównoważona dieta, nadmierna aktywność, niekorzystny klimat lub zaburzenia funkcjonowania narządów wewnętrznych, mogą doprowadzić do wysuszenia, które będzie się manifestowało pragnieniem, suchością skóry, nosa, warg i gardła oraz świądem. Również kaszlem, szczególnie gdy należy on do chronicznych lub pojawia się nagle i bez uzasadnienia, a nie towarzyszą mu symptomy chorobowe/zapalne. Osoby przewlekle suche charakteryzuje zazwyczaj szczupła budowa ciała.

Aby przeciwdziałać opisanym wyżej stanom, należy przede wszystkim stosować w swojej diecie produkty nawilżające. Należą do nich: szpinak, jęczmień, proso, gruszki, jabłka, persymona, wodorosty, białe i czarne chińskie grzyby, migdały, orzeszki piniowe, orzechy ziemne, nasiona sezamu, miód, słód jęczmienny, syrop ryżowy, mleko i produkty mleczne, jaja, małże, kraby, ostrygi, śledzie i wieprzowina. Używana w niewielkiej ilości sól, również ma działanie nawilżające.

Produkty o takich właściwościach stanowić powinny dużą część codziennych posiłków u osób wykazujących symptomy niedoboru płynów. U pozostałych warto niemniej zachować umiar, gdyż nadmiar może prowadzić do gromadzenia się w ciele wilgoci, blokującej prawidłową fizjologię i zalegającej w witalnych partiach naszego ciała.

Jak rozpoznać, że borykamy się z nadmiarem wilgoci? Otóż jednym z podstawowych „magazynów” wilgoci są właśnie Płuca, stąd też częstym objawem ich przesycenia będą chroniczne katary, alergie, problemy z zatokami i wszelkie inne dolegliwości, którym towarzyszy wydzielanie lub zaleganie śluzu. Również przerost migdałków czy powstawanie innych tworów (guzy, mięśniaki, cysty) to efekt zbytniego przeładowania wilgocią, której organizm nie jest w stanie wyprowadzić  na zewnątrz. Warto w takiej sytuacji ograniczyć lub nawet wyeliminować z diety pokarmy nawilżające, a wprowadzić w to miejsce posiłki aromatyczne, zawierające w sobie przyprawy i zioła.

Aby określić kondycję Płuc, należy przyjrzeć się również jakości naszej skóry, łącznie z błonami śluzowymi, biorąc pod uwagę poziom nawilżenia, odżywienia, włosy…oraz odporność. Skóra stanowi warstwę ochronną ciała, strzeże organizm przed negatywnym wpływem ekstremalnych warunków pogodowych, przed wirusami i innymi czynnikami patogennymi. Zaburzenia równowagi przełożą się więc także na częste infekcje i podatność na zakażenia.

Dbając o zdrowie Płuc (i Jelita Grubego, które stanowi dla nich parę), powinniśmy więc zwrócić uwagę zarówno na wspomnianą już dietę, jak i emocje oraz aktywność fizyczną. Nadmierny żal i smutek osłabiają je, powodując skurcze i zablokowanie, a siedzący tryb życia uniemożliwia właściwą jakość oddychania, oraz wydalania.

Zrównoważone posiłki, które z jednej strony nawilżają, a z drugiej nie prowadzą do nadmiaru wilgoci, powinny być spożywane w spokoju i powoli, a każdy kęs dokładnie rzuty. Pozwoli to uniknąć odkładania się resztek w Jelitach, gromadzenia toksyn, śluzu i blokowania metabolizmu.

Warto też korzystać ze smaku ostrego. Ma on charakter oczyszczający i ochronny, a jego rozpraszająca natura pomoże rozprowadzić zastałą, zablokowaną przez śluz energię a nawet emocje.

Przygotowując codzienne posiłki, powinniśmy również zwrócić uwagę na formę gotowania. Jesienią warto, aby wszystkie, a przynajmniej większość potraw była długogotowana, na wolnym ogniu i pod przykryciem. Pozwoli to na jak najpełniejsze zgromadzenie zasobów energetycznych i wzmocni właściwości rozgrzewające posiłku. Pomocne tu będą również przyprawy typu majeranek, tymianek, rozmaryn, oregano, czy imbir. Tak przygotowane danie, na bazie składników tonizujących Płuca/Jelito Grube (dokładne listy produktów można znaleźć w dostępnych w Internecie tabelach Pięciu Przemian) zapewnią nam zdrowie i kondycję na cały sezon.

Dodaj komentarz

avatar
1000
  Subscribe  
Powiadom o