Na grzyby.

na grzyby

Jesienny las to magiczne miejsce. Zmieniająca się przyroda, opadające liście, żywe kolory oraz bogactwo runa leśnego, zachęcają do wypraw i spacerów. Warto podkreślić, że wędrówki w takich okolicznościach posiadają niezwykle terapeutyczne działanie, zarówno na poziomie fizycznym, jak i psychicznym czy emocjonalnym. Wpływają kojąco na układ nerwowy, dostarczają wspaniałych doznań wszystkim zmysłom, pobudzając i stymulując cały organizm, dotleniają, poruszają krążenie i poprawiają ogólne samopoczucie. Wszystkich zaś chcących czerpać z leśnych podróży jeszcze więcej, zachęcamy do grzybobrania! Poza świetną zabawą, zbieranie zapewnia nam bowiem zapas przebogatych w wartości produktów, które wspaniale uzupełnią naszą jesienno-zimową dietę.

Grzyby nie wszędzie jeszcze cieszą się dobrą opinią, uchodząc za ciężkostrawne, niebezpieczne w związku z ryzykiem zatrucia, a ponadto nie posiadające żadnych wartości odżywczych. Nic bardziej mylnego. Badania donoszą, iż większość gatunków (różnią się bowiem między sobą, jak również w obrębie jednego rodzaju, w zależności od miejsca występowania i warunków klimatycznych), zawiera duże ilości witamin (prowitamina A, witaminy z grupy B, foliaty, witamina C, D, PP), minerałów (żelazo, potas, magnez, fosfor, wapń, miedź, cynk, jod, mangan), antyoksydantów, oraz substancji czynnych, wzmacniających odporność. Są one również niezwykle cennym źródłem białka, stąd nazywane często „leśnym mięsem”. Uważa się, że zjedzenie około kilograma grzybów zapewnia dostawę równorzędną jakościowo połowie kilograma mięsa. W jego skład wchodzą wszystkie potrzebne nam do życia aminokwasy, w tym także egzogenne (takie, których nasz organizm nie potrafi wytwrzać, a które musimy dostarczać z pożywieniem). Poza tym zawierają niewiele i do tego bardzo wysokiej jakości tłuszczy, cukrów (w tym głównie polisacharydy, wykazujące działanie antyrakowe), oraz kwasy organiczne, obniżające m.in. poziom złego cholesterolu we krwi. Ich ciężkostrawność z kolei powodowana jest zawartością chityny, odpowiednika skrobii, która niemniej jednak korzystnie wpływa na utrzymanie zrównoważonego poziomu glukozy we krwi, co jest niezwykle ważne dla cukrzyków…
Zdrowe, odżywcze, poprawiające kondycję organizmu również na zewnątrz (skóra, włosy, paznokcie), powinny królować w jesiennym menu, zaś w połączeniu z leśną aktywnością podczas zbierania, wydają się kolejnym ciekawym pomysłem na powakacyjny spadek formy.

Życzę Zdrowia!

Dodaj komentarz

avatar
1000
  Subscribe  
Powiadom o